سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین مداربسته / تکنولوژی و اخبار دوربین مداربسته

نظر

 

آیا خوانایی یک محتوا روی رتبه بندی آن در سئو تاثیر دارد؟ 

به نقش خوانایی متن در رتبه بندی سئو و میزان بازدید از یک وب سایت اشاره می‌کنیم. در ادامه به ضرورت خوانایی متن و نکاتی درباره نگارش متن خوانا پرداخته‌ایم

آیا ارزش این را دارد که نوشته‌های خود را به محتوایی خوانا تبدیل کنیم؟ آیا خوانایی متن می‌تواند منجر به رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو و بازدید بیشتر از یک وب سایت شود؟ آیا خوانایی متن یک "عامل رتبه بندی" است؟ Yoast، معتقد است که نگارش یک متن به زبان ساده و قابل فهم، می تواند بازدید بیشتری برای سایت شما به ارمغان بیاورد. حتی ابزاری برای کمک به نگارش یک متن خوانا توسعه داده ایم. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا موتورهای جستجو فهم آسان "وب کپی" را دوست دارند، و همچنین نکاتی درباره نگارش آن بیان می کنیم.

 

یک محتوا نویس خوب، منجر به بهبودی تجربه کاربری (UX) می شود!

در بیان ریسک "توضیح واضحات" همین بس که نوشتن محتوایی نامفهوم باعث ایجاد تجربه کاربری بد می‌شود. هیچ کس دوست ندارد چیزی غیر قابل درک، خسته کننده یا پر از کلمات کلیدی بخواند. بنابراین، کلیه محتوای شما باید با هدف تمرکز بر مخاطبان باشد و به آنها اطلاعات مورد نیاز، راه حلی برای مشکل و یا پاسخی به سوال آنها را بدهد.

در درجه اول، شما باید یک محتوای عالی برای بازدیدکنندگان خود بنویسید. این به خوبی با دیدگاهمان در مورد "سئو جامع" جور در می‌آید. اگر فقط متن بنویسید، مردم آن را نمی‌فهمند و به آن‌ها برای آنچه که لازم دارند پیدا کنند کمکی نمی‌کنید. و در نهایت شما با بازدیدکنندگان ناراضی روبرو خواهید شد، که احتمالاً با ورود به سایت شما بلافاصله به گوگل باز می‌گردند. گوگل سیگنال‌های یک کاربر مانند این را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

رتبه بندی خوانایی متن : جستجوی صوتی بیشتر می شود

اگر چه تعداد کمی از مردم از جستجوی صوتی استفاده می کنند، گوگل ( و سایر موتورهای جستجو) روی صوت تمرکز کرده اند. آنها نتایج خود را در یک چیزی که شبیه به صوت است نشان می دهند و رتبه آنها بر حسب نتایجی است که بر اساس چیزی شبیه به صوت سنجیده می شود. واقعیت این است که موتورهای جستجو می خواهند جستجوی صوتی بزرگترین چیز مهمی باشد که باعث می شود خوانایی بسیار مهم باشد.

طراحی سایت اختصاصی     قیمت طراحی سایت

افرادی که اطلاعات را با جستجوی صوتی جستجو می کنند می توانند اطلاعات طولانی را گوش کنند تا اینکه آن به پایان برسد. اگر لغات استفاده شده در متن سخت باشد در نتیجه فهمیدن آن به صورت صوتی غیر ممکن می شود. گوگل برای متن هایی که نتایج غیر ممکن دارند کار رتبه بندی را انجام نمی دهد. نه در نتایج جستجوی صوتی و نه در نتایج جستجوی نرمال. گوگل محتواهای قابل فهم را ترجیح خواهد داد زیرا گوگل روی جستجوی صوتی تمرکز می کند. گوگل می خواهد جستجوی صوتی دومین چیز مهم برای جستجو باشد. این اتفاق بیفتد یا نه ، برای محتواهای خوانا اهمیت قابل فهم بودن مهم نیست. گوگل به سادگی نتایج جستجو و الگوریتم را تعیین می کند. ما فقط مجبوریم که با آن همراه باشیم. و در این مورد، یک چیز خوب است. نوشتن محتوای خوانا برای خواننده محتوا خیلی خوب است.

طراحی سایت تهران     

موتورهای جستجو از انسان ها تقلید می کنند!

یک زمانی بود که پر کردن متن با کلمات کلیدی کارساز بود. فقط باید کلمات کلیدی را به اندازه کافی در متن ذکر می‌کردیم و گوگل آن را براساس کلمات کلیدی رتبه بندی می‌کرد. دیگر گذشت آن زمان!

خوشبختانه گوگل در شناخت محتوای با کیفیت بهتر شده است. به عنوان مثال، پس از بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل شروع به شناسایی مترادف‌ها کرد. این الگوریتم می‌فهمد که کدام کلمات، موجودیت‌ها و مطالب با یکدیگر مرتبط هستند. علاوه بر این، موتورهای جستجو در پیش بینی آنچه مردم می‌خواهند بخوانند بهتر شده‌اند و از کلمات کلیدی در جستجوی شما، می‌توانند حدس بزنند که در مورد چه چیزی جستجو می‌کنید.

به طور کلی، الگوریتم های گوگل در تلاش هستند تا از انسان تقلید کرده و متن را مانند یک انسان بخوانند. هرچه توانایی گوگل در تقلید از انسان بیشتر، اهمیت خوانایی متن نیز بیشتر.

 هزینه طراحی سایت       طراحی سایت وردپرس      طراحی پورتال

خوانایی محتوا برای جستجوی صوتی مهم است

بر طبق نظر Yoast تعداد کسانی که از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند رو به فزونی است، بنابراین گوگل و همچنین سایر موتورهای جستجو، روی صوت متمرکزند. آن‌ها نتایج خود را به صورت صوت محور ارائه و رتبه بندی می‌کنند.

افرادی که از طریق جستجوی صوتی به جستجوی اطلاعات می‌پردازند به حجم زیادی از اطلاعات می‌رسند. مثلا یک پاراگراف طولانی را تصور کنید که شامل جملات پیچیده و کلمات دشوار زیادی است، که می‌بایستی به عنوان نتیجه جستجو، با صدای بلند خوانده شود. فهمیدن این‌چنین نتیجه جستجوی صوتی غیر ممکن خواهد بود. گوگل تمایلی به استفاده از این قبیل نتایج ندارد! چه از نظر صوتی و چه در نتایج عادی. گوگل محتوای قابل درک را ترجیح می‌دهد، زیرا جستجوی صوتی در حال رشد است. کم یا زیاد بودن طول محتوا، مشکلی برای خوانایی و قابل فهم بودن آن، ایجاد نمی‌کند. گوگل به سادگی نتایج جستجو و الگوریتم های خودش را دیکته می‌کند. و این ما هستیم که باید با آن کنار بیاییم. و این، چیز خوبیست! نگارش مطالب خوانا برای خواننده نعمت است.

 

چه کارهایی خواندن محتوا را آسان می‌کند؟

چگونه مردم "وب کپی" یک متن خوانا را می‌خوانند؟ بازدیدکنندگان از طریق متن، اسکن می‌کنند، زیرعنوان ها و اولین جملات پاراگراف ها را می خوانند. آنها به دنبال کلمات ربط هستند تا بتوانند نتیجه اصلی یک مقاله را به سرعت درک کنند. کارهایی که گوگل انجام می دهد دقیقا مشابه کارهای یک انسان هنگام خواندن متن است. این بدین معناست که ساختار متن، حتی نحوه نوشتن پاراگراف ها از اهمیت زیادی برخوردار است. جملات اصلی، جمله اول هر پاراگراف، داشتن یک متن با ساختار واضح و منطقی نیز مهم خواهد بود.

 

چگونه یک محتوای خوانا بنویسیم؟

قبل از شروع به نوشتن متن خوانا، به ساختار فکر کنید. قرار است به مخاطب خود چه چیزی گفته و به چه ترتیب بگویید؟ آیا مباحث ترتیب منطقی دارد؟ آیا مخاطبان شما می توانند استدلال ها، مثال ها و پیام های شما را دنبال کنند؟ شاید شما بخواهید محتوای را به سبک هرم وارونه بنویسید!

از جملات کوتاه استفاده کنید، زیرا پردازش جملات طولانی دشوارتر است. سعی کنید از کلمات دشوار در متن استفاده نکنید یا آنها را محدود کنید. همچنین از جملات پیچیده و صدای منفعل استفاده نکنید.

جذاب بنویسید! البته واقعاً سخت است. هرکسی استعداد خلاقانه نوشتن را ندارد. سعی کنید جملات طولانی را با جملات کوتاهتر جایگزین کنید. از مترادف استفاده کنید. از شروع جملات با همان کلمه خودداری کنید.

می دانیم که نگارش متن خوانا سخت است. نوشتن متن ناخوانا اشتباهی است که اغلب شاهد آن هستیم. به خاطر همین ما ابزار آنالیز خوانایی متن را توسعه دادیم. برای مثال، این ابزار، طولانی بودن جملات، استفاده از صدای منفعل و یا طول پاراگراف های شما را بررسی می کند. همچنین برای بهبود متن و حتی بازبینی جملات توصیه هایی برای شما داریم. ما به طور مداوم در حال ویرایش، بروزرسانی و ترجمه این ابزار به زبانهای مختلف هستیم.

طراحی سایت فروشگاهی      

 رتبه بندی خوانایی متن : الگوریتم گوگل بیشتر شبیه انسان می شود

گوگل برای پیش بینی اینکه مردم چه چیزی را می خواهند بخوانند خیلی بهتر شده است. الگوریتم گوگل یک انسان را تقلید می کند. آن تلاش می کند یک متن را مانند یک انسان بخواند. همانطور که گوگل توانایی فهم و جستجوی متون را به روش انسان بیشتر می کند خواسته های خوانایی متون نیز افزایش می یابد.

گوگل به طور فزاینده ای موضوع یک متن را بررسی می کند دقیقاً مانند انسان که موضوع یک متن را بررسی می کند. مردم از طریق متون جستجو می کنند. زیر مجموعه ها را می خوانند و اولین عبارت پاراگراف را می خوانند. مردم بعضی از واژه ها را می خوانند تا به سرعت موضوع متن را متوجه شوند. همه کارهایی که مردم انجام می دهند تا یک متن را بخوانند گوگل نیز انجام می دهد. نحوه نوشتن پاراگراف ها مهم است . اولین عبارت هر پاراگراف مهم است. ساختار روشن و منطقی در متن شما ارزشمند خواهد بود.

بهبود الگوریتم های گوگل و افزایش شباهت درک گوگل به کاربر واقعی

نسبت به سال های گذشته گوگل توانسته در درک آن چیزی که کاربر به دنبال آن می گردد و نمایش نتایج نزدیک تر به آن موضوع جستجو شده، پیشرفت چشم گیری داشته باشد. الگوریتم های گوگل شباهت زیادی به رفتار کاربران واقعی دارند و در تلاش اند یک متن را مثل یک انسان بخوانند. کاربران وقتی می خواهند یک متن را بخوانند معمولا اول سراغ عنوان ها و زیر عنوان ها و جملات اول پاراگراف ها می روند تا با یک نگاه متوجه مضمون کلی متن شوند. گوگل سعی کرده است این رفتار کاربران را تقلید کرده و الگوریتم های خود را بر اساس آن طراحی کند.

از این رو باید بدانید نوع ساختار محتوا، نوع نگارش پاراگراف ها (مخصوصا خط اول پاراگراف ها) و تیتر ها از اهمیت بسیار بالایی برای کاربر و موتور های جستجو برخوردار است.

موتور های جستجویی مثل گوگل همواره از وب سایت ها انتظار دارند محتوایی با کیفیت و کاربردی برای کاربر تولید کنند. دو الگوریتم مهم گوگل یعنی پاندا و مرغ مگس خوار دقیقا روی همین مسئله تمرکز دارند و صفحات سایت ها را از نظر محتوایی با استانداردهای بالایی ارزیابی میکنند. در کنار اینها الگوریتم پیچیده رنک‌برین RankBrain (توسعه یافته بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی) اطلاعات را از این الگوریتم ها دریافت کرده و بر اساس فاکتور های جستجوی معنایی و نوع درخواست کاربر، این اطلاعات را در نتایج جستجو به وی ارائه میکند.

طراحی وب سایت شرکتی

سخن آخر: با صدای بلند بخوانید!

Gary Illyes یک بار توییت کرد که باید متن خود را با صدای بلند بخوانید. اگر خوب خوانده نشود یا عجیب به نظر برسد، احتمالاً رتبه‌ای هم نخواهد داشت.

اگر خوانایی محتوا خود را بهبود ببخشید، رتبه وبسایت شما بلافاصله افزایش نمی‌یابد. اما نوشتن یک محتوای خوانا بخش اساسی از استراتژی سئو است. اگر می خواهید خوانندگان کل متن شما را بخوانند، باید اطمینان حاصل کنید که مطالب شما خواناست. پست هایی که خواندن آنها خوب است قطعاً منجر به بازدید بیشتر و نرخ تبدیل بالاتر خواهد شد.

شرکت طراحی وب سایت