سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین مداربسته / تکنولوژی و اخبار دوربین مداربسته

نظر

نصب دوربین مدار بسته در فرودگاهنصب دوربین مدار بسته در فرودگاه

با توجه به این که وسعت فرودگاه ها بزرگ و به طبع تعداد دوربین ها زیاد  و نیاز به رزولوشن های بالا می باشد لذا فقط از دوربین های تحت شبکه استفاده می کنیم. 

نصب دوربین مدار بسته اسپیددام در فرودگاه ها

برای داشتن دید کلی و کنترل آنلاین در حالت تصاویر زنده می توان در فرودگاه ها از دوربین های اسپیددام استفاده کرد. این دوربین ها باید دارای قابلیت چرخش اتوماتیک و دستی و قابلیت تعقیب سوژه متحرک را داشته باشند، و همچنین دوربین های مدار بسته گردان که در محیط بیرون سالن فرودگاه نصب می گردند باید دارای تکنولوژی StarLight باشند تا بتوانند در شب نیز تصاویر رنگی قابل قبولی ارائه دهند.

در کل نصب دوربین های گردان (Speed Dome) در فرودگاه ها به عنوان مکملی برای سیستم دورلبین مدار بسته ثابت (Fix) اجتناب ناپذیر است پیشنهاد می شود با زون بندی بین دوربین های اسپیددام و ایجاد حساسیت بین زون ها تا حد زیادی، میزان خطا و سوژه از دست رفته را به حداقل برسانید.

نصب دوربین های مدار بسته فیکس یا ثابت در فرودگاه

دوربین های مدار بسته ثابت در فرودگاه ها نقش نگهبانان و ناظران 24 ساعته بدون خستگی را ایفا می کنند. این دوربین های مدار بسته باید دارای خصوصیات هوشمند نیز باشند. رزولوشن بالا اولین و مهم ترین ویژگی دوربین های لنز ثابت در فرودگاه ها می باشد، که دوربین هایی با رزولوشن 2 مگا پیکسل برای محیط داخل و دوربین های با رزولوشن 4 مگا پیکسل و بالاتر برای محیط بیرون پیشنهاد می شود. شایان ذکر است با توجه به اهمیت سوژه باید تعداد دوربین ها کافی باشد.

در حال حاضر دوربین های مدار بسته صرفا وظیفه ی ضبط تصاویر را ندارند، بلکه بعنوان عاملی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری محسوب می شوند هوشمند بودن دوربین های مدار بسته می تواند کمک شایانی برای میسر گشتن این مهم باشد.

چه انتظاراتی از دوربین های مدار بسته داخل فرودگاه ها می رود؟

دوربین های مدار بسته فرودگاهی باید دارای قابلیت های هوشمندی به شرح ذیل باشند:

  • تشخیص چهره

این قابلیت در دوربین ها باعث شناسایی سریع و بی نقص متهمان می شود، ضمنا می توان از طریق این قابلیت جست و جو بر اساس چهره ی شخص در بازبینی ها را انجام داد.

  • تشخیص اشیا جا مانده

توسط این ویژگی، دوربین مدار بسته می تواند تشخیص دهد که بسته ای بیشتر از زمان طبیعی در محلی رها شده است و از این طریق بسیاری از حملات تروریستی را می توان خنثی کرد.

  • هشدار عبور از خط

این قابلیت در دوربین های مدار بسته فرودگاهی بسیار کاربرد دارند و در این صورت تمامی محل هایی که نیاز است کسی از آن ها عبور نکند مورد حفاظت دوربین مدار بسته قرار می گیرند و با عبور شخص از این مناطق هشدار به مرکز مانیتورینگ ارسال می شود.

  • پرسه زدن مشکوک

دوربین های مدار بسته فرودگاهی قابلیت تشخیص پرسه زدن های بی مورد را دارا می باشند.

  • فنس مجازی

می توان با فنس کشی مجازی در قسمتی از فرودگاه از ورود و خروج افراد به آن محل جلوگیری کرد.

  • عبور یک طرفه

در هر قسمتی که نیاز باشد عبور از یک سو انجام گیرد این آپشن در دوربین های مدار بسته فرودگاهی وجود دارد و در صورت عبور غیر مجاز هشدار به مرکز مانیتورینگ ارسال خواهد شد.

  • تشخیص فوکوس نبودن دوربین مدار بسته

فوکوس نبودن دوربین مدار بسته عبارت است از چرخش غیر عمدی یا عمدی لنز و تغییر محل فاصله کانونی آن که باعث تاری تصویر می باشد. سیستم های مدار بسته فرودگاهی هوشمند و حرفه ای، این موضوع را تشخیص و به واحد مانیتورینگ اطلاع می دهند.

  • جا به جا کردن دوربین

در صورت جا به جایی دوربین مدار بسته در فرودگاه ها این قابلیت در این گونه دوربین ها می بایست وجود داشته باشد که سریعا به مرکز مانیتورینگ اطلاع داده شود. قابلیت های ذکر شده در بالا تنها بخشی از کارایی های مورد تصور برای نصب دوربین مدار بسته در اماکن مهمی نظیر فرودگاه ها می باشد.

دوربین های فرودگاهی در کجا باید نصب شود؟

از دوربین های مدار بسته تحت شبکه هوشمند می توان در قسمت های مختلف فرودگاه به شرح ذیل استفاده کرد:

  1. ورودی اتومبیل ها فضای داخل و بیرون پارکینگ ها
  2. ورودی و داخل آسانسورها
  3. قسمت های انتظار مسافرین و محل های سپردن چمدان ها
  4. گیت های ورودی
  5. فضای عمومی و اختصاصی کانترهای پرواز
  6. قسمت چک پاسپورت و کانتر خروجی
  7. فضای بیرونی هواپیما و اتومبیل های داخل باند
  8. قسمت های مختلف بار مسافری هواپیمایی و در کل کلیه نقاطی که در یک فرودگاه حائز اهمیت می باشند را باید با دوربین های مدار بسته تحت پوشش قرار داد.

در طول روز جمعیت قابل توجهی در فرودگاه تردد می نمایند، حفظ امنیت در فرودگاه ها بسیار حیاتی و مهم می باشد بنابراین انتخاب تجهیزات نظارت تصویری بشدت مهم و حساس می باشد. مواردی همچون وضوح تصویر، هوشمندی، پایداری و … مواردی مهم در انتخاب یک سیستم نظارت تصویری می باشد که اگر رعایت نشوند می توانند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشند.